|
INTEGRACJA SENSORYCZNA
Integracja sensoryczna to „zdolność dziecka do odczuwania,
rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły z
otoczenia do własnego organizmu.”
U większości osób proces ten przebiega bez żadnych
zaburzeń i dość automatycznie. Jednak w przypadku dzieci
autystycznych dochodzi do zaburzeń przetwarzania sensorycznego.
Zaburzenia przetwarzania sensorycznego prowadzą do błędnego odbioru
otaczającego świata. Ze względu od tego, który kanał sensoryczny
jest uszkodzony możemy wyróżnić:
·
Nadwrażliwość sensoryczną,
czyli do mózgu przekazywana jest zbyt duża ilość sensory zmów
·
Niedowrażliwość sensoryczną,
czyli układ nerwowy przekazuje do mózgu za mało lub za słabe bodźce
·
„Biały szum”,
czyli wadliwa praca mózgu wytwarza swoje sensoryzmy, wywołując
zakłócenia i chaos.
Zaburzone przetwarzanie zmysłów, uniemożliwia dalszy
rozwój dziecka i prowadzi do przejawiania różnorodnych zachowań,
które przedstawiłam w formie tabeli. Należy zaznaczyć, że
charakterystyczne zachowania nie muszą występować u każdego dziecka,
zaburzenia sensoryczne mogą przejawiać się w inny sposób, a także
może dojść do różnych zaburzeń w zakresie jednego zmysłu.
ZMYSLY |
NADWRAŻLIWOŚĆ SENSORYCZNA |
NIEDOWRAŻLIWOŚĆ SENSORYCZNA |
BIAŁY SZUM |
Reakcje dziecka |
„obronność sensoryczna” |
„poszukiwanie silnych doznań” |
„wytwarzanie zakłóceń przez sam mózg” |
Dotyk |
ucieczka, agresja, wycofanie się, ból
nawet przy lekkim uścisku, strach przed nagłym dotykiem,
strach przed kąpielą, preferowanie jednego rodzaju
ubrań, łaskotanie się |
Reaguje śmiechem na ból, gryzienie się,
kłucie szpilką, skubanie naskórka, „dłubanie” w ranie,
uderzanie np.: kolanami w podłogę |
Drapanie się po ciele, dreszcze,
cierpnięcie skóry (gęsia skórka bez powodu), uderzenia
siebie i innych, potem nagły spokój i znów za jakiś czas
wybuch agresji |
Smak |
Bardzo ograniczony repertuar spożywanych
posiłków, niechęć do próbowania nowych, wymioty,
krztuszenie się
|
Szeroki wachlarz posiłków, zjada nawet
części niejadalne, mogą nawet wypić płyn do wybielania.
NALEŻY BARDZO UWAŻAĆ |
Ssanie języka, próbowanie własnej śliny,
mogą zwracać pokarm i znów go próbować, rzadko jedzą
samodzielnie |
Wzrok |
Zbieranie okruszków, obserwacja pyłków,
nagłe kontrolowane ruchy ciałem, uwielbiają okrągłe
obrotowe rzeczy np.: zegary, bąki. Bardzo dobra pamięć
wzrokowa, fascynacja kropelką śliny rozciągniętej
między palcami, układają przedmioty w jakiś wzór, rysują
desenie, nie lubią silnego blasku słońca |
Kiwanie się w przód i w tył, lubi patrzeć
wprost na słońce UWAGA – możliwość uszkodzenia oczu,
często chodzi dookoła jakiegoś przedmiotu, odczuwa lęk
przed schodami, wysokością. Występują WIZUALIZMY, czyli
obracanie przedmiotami przed oczami, lubią lustra,
szyby, chętnie wyginają wszelkie druty, lubi naciągać
gumki i strzelać nimi |
Rozszerzenie źrenic, wrażenie jakby
wpatrywały się w środek swoich gałek ocznych, trą
powieki, aby wywołać efekt błysków, nie SA w stanie
patrzeć komuś prosto w oczy, |
Węch |
Zatykanie nosa, wymioty, wyczuwanie
zapachów na dużą odległość, odmowa oddania kału czy
moczu, odmowa przyjmowania niektórych potraw |
Smarowanie się własnym kałem,
obwąchiwanie przedmiotów, zabawy i znaczenie miejsc
śliną, szeroki wachlarz posiłków, |
Stale odczuwanie zapachu, zasłanianie
ręką ust i nosa a potem dmuchanie, aby poczuć własny
zapach, wkładanie do nosa przedmiotów |
Słuch |
Zatykanie uszu, buczenie (chęć
wprowadzenia jednostajnego dźwięku jako ucieczka przed
nieznanymi), sprawia wrażenie głuchego, lubi szept, ma
lekki sen, słyszy dźwięki nawet z dużej odległości,
często boja się zwierząt, ponieważ wydają nagłe dźwięki |
Krzyczenie, sam wytwarza spuszcza wodę w
ubikacji rytmiczne dźwięki, uwielbia, hałas, ciągle,
odkręca kran, przysłuchuje się pralce, odkurzaczowi,
uwielbia gwar , wysokie dźwięki, rzucanie ciężkimi
przedmiotami |
Jest zainteresowane dźwiękami
pochodzącymi z własnego ciała, słucha bicia serca, pracy
jelit, wybuchają krzykiem bez przyczyny, stale wydają
dźwięki i słuchają ich, często przybierają dziwne
pozycje ciała |
|
|
|
|
|
Przywracaniem prawidłowej pracy wyżej wymienionych
zmysłów, zajmuje się terapia integracji
sensorycznej (SI). Terapię prowadzą specjalistyczne
gabinety, lub ośrodki integracji sensorycznej. Również rodzice i
opiekunowie mogą wykonywać pewne ćwiczenia z dzieckiem, które pomogą
mu lepiej rozumieć świat i ułatwią dalszy rozwój. Propozycje ćwiczeń
przedstawiłam w zakładce „Terapia zaburzeń sensorycznych”.
Zapraszam.
WARSZTATY DLA RODZICÓW
„ZMYSŁOWY AUTYZM – INTEGRACJA SENSORYCZNA”
Polly Godwin Emmons, Liz McKendry Anderson
„Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej”, wyd.
K.E.Liber, Warszawa 2007
|