ZACHOWANIA DZIECI AUTYSTYCZNYCH
Jak już wiadomo, autyzm to całościowe zaburzenie
rozwoju, które ma wpływ na przebieg procesów rozwojowych.
Diagnozując dziecko z autyzmem należy wziąć pod uwagę trzy kryteria,
które są odbiciem zachowania dziecka autystycznego już we wczesnym
dzieciństwie:
Powszechne stanowisko na temat zachowania się dzieci
autystycznych jest takie, że dzieci te nie potrzebują kontaktu z
innym człowiekiem, nie lubią się przytulać, nie reagują gdy innym
dzieje się krzywda. Osobiście uważam, że nic bardziej błędnego.
Oczywiście istnieje grupa rodziców, którzy mogą potwierdzić wyżej
wymienione zachowania, ale wiele dzieci nie reaguje agresją na
kontakt fizyczny, a wręcz się upomina o niego. Dlatego przy
interpretacji jakościowych zaburzeń zachowania należy wziąć pod
uwagę również takie zachowania jak: słaby kontakt wzrokowy, słaba
gestykulacja, problemy w nawiązywaniu kontaktów społecznych. Dzieci
autystyczne maja duże problemy w nawiązywaniu kontaktów społecznych,
ze względu na zaburzenia komunikacji. Komunikacja to nie tylko
mowa, ale również gesty, uśmiech, mimika, która jest zubożona lub
nie występuje wcale. Często agresja lub samouszkadzanie spełnia
funkcję komunikacyjną. Również posługiwanie się czyjąś ręką lub
pchanie osoby dorosłej w kierunku upragnionego przedmiotu, jest
konsekwencją nieumiejętności wskazywania. Dzieci te często mylą
zaimki osobowe. Mówiąc o sobie rzadko posługują się zaimkiem „ja”.
Częstym zjawiskiem jest występowanie echolalii (
odroczonych lub natychmiastowych), które polegają na powtarzaniu
usłyszanych wcześniej lub przed momentem słów, a nawet całych
wypowiedzi. Inną charakterystyczną cechą wypowiedzi dzieci
autystycznych, jest mowa stereotypowa, czyli
powtarzanie usłyszanych wcześniej reklam, informacji z wiadomości
wieczornych, czy słów komentatora. Mowa stereotypowa nie ma żadnych
właściwości komunikacyjnych, natomiast wywołuje niepotrzebne
pobudzenie i utrudnia rozwój zainteresowań.
Częstym zjawiskiem obserwowanym w zachowaniu dziecka
z autyzmem, są stereotypie ruchowe. Polegają one na rytmicznym
wprowadzaniu w ruch swojego ciała (trzepotanie rękami, kiwanie się,
chodzenie na palcach), lub wprowadzaniu w ruch przedmiotów (kręcenie
pokrywkami). Dzieci z autyzmem fascynują przedmioty, a często jakaś
ich część, np. koło od resoraka. Kolekcjonują przedmioty z jednej
kategorii, ustawiają je w jednym rzędzie, w charakterystyczny i
ustalony przez siebie sposób. Sztywność w funkcjonowaniu objawiać
się może nadmiernym przywiązaniem do przedmiotów i schematów.
Dziecko najchętniej ubiera się w jedną żółtą koszulkę, zawsze chodzi
tą samą drogą i siedzi na tym samym miejscu w autobusie.
Nierozerwalną i charakterystyczną cechą autyzmu, są
zaburzenia rozwoju poznawczego. Dzieci przejawiają trudności w
koncentracji uwagi, spostrzeganiu, przyswajaniu informacji. Badania
wykazują, że w 70-75% przypadków autyzmu, występuje dodatkowo
niepełnosprawność intelektualna.
Dzieci autystyczne wykazują się dość dobrą
sprawnością ruchową. Szczególnie widoczne jest to na tle zaburzeń
mowy, oraz trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych. Większość
dzieci chętnie i sprawnie wspina się na drabinki, a ich zwinność
zaskakuje niejedną osobę.
Bardzo chętnie uczestniczą w zabawach ruchowych, szczególnie z
wykorzystaniem piłek. Czasem się zdarza, że rytmiczne i bardzo
precyzyjne odbijanie piłki jest przejawem stereotypii ruchowej.
Występowanie deficytu uwagi i zaburzenia w koordynacji
wzrokowo-ruchowej wywołują duże trudności w opanowaniu przez dziecko
takich czynności jak jazda na rowerze, łyżwach, nartach, pływanie.
Mimo to dobrze wiemy, że nic nie jest niemożliwe.
W diagnozowaniu autyzmu najważniejsza jest wyżej
wymieniona triada zachowań. Mimo to koniecznie należy zwrócić uwagę
na fakt występowania w autyzmie zaburzeń w funkcjonowaniu zmysłów.
Jestem pewna, że nadwrażliwość, niedowrażliwość, czy „biały szum”
znacząco wpływa na rozwój dziecka i tłumaczy jego niektóre
zachowania. Szczegółowy opis przedstawiłam Państwu w zakładce
„Integracja sensoryczna”. Zapraszam
Poniżej przedstawiam Państwu kilka zasad, w jaki
sposób pracować z dzieckiem autystycznym, uwzględniając ich
specyficzne zachowania
Uta Frith „Autyzm- wyjaśnienie tajemnicy”,
GWP, Gdańsk 2008
Ewa Pisula „Małe dziecko z autyzmem.
Diagnoza i terapia", GWP, Gdańsk 2005