Według Międzynarodowej Klasyfikacji ICD-10, zespół Aspergera (F84.5)
„to
zaburzenie o niepewnej wartości nozologicznej, charakteryzujące się
tymi samymi nieprawidłowościami w zakresie interakcji społecznych,
jak autyzm, oraz ograniczonym, stereotypowym repertuarem
zainteresowań i aktywności.”
Dzieci z zespołem Aspergera diagnozuje
się w ok. 6 roku życia, kiedy rozwój społeczny oraz rozwój mowy
dziecka może już wyraźnie zaniepokoić rodziców. Częstotliwość
występowania tego zespołu jest dużo wyższa niż autyzmu, ale jego
objawy często zostają „przymglone” przez prawidłowy rozwój poznawczy
i umysłowy. Mimo to, zespół Aspergera prowadzi do poważnych
problemów w kontaktach rówieśniczych, co jest przeszkodą do
dalszego prawidłowego rozwoju dziecka.
W definicji zespołu Aspergera można zauważyć wiele
wspólnych cech z autyzmem, dlatego spróbuję przedstawić różnice w
poniższej tabeli:
Autyzm
|
Zespół Aspergera |
znaczne opóźnienie rozwoju poznawczego
|
rozwój poznawczy w normie |
zaburzone funkcje językowe
|
funkcje językowe w normie |
zainteresowanie przedmiotami lub
częściami przedmiotów
|
obsesyjne zainteresowania matematyką,
historią, geografią |
izolacja przed otoczeniem (często
pozorna)
|
chęć nawiązywania kontaktów z otoczeniem
ale nieumiejętnie |
prawidłowa sprawność motoryczna |
słaba koordynacja motoryczna
|
Według I. Kruk –Lasockiej dzieci z zespołem Aspergera maja bardzo
duże trudności w okazywaniu swoich uczuć innym, jak również mogą
reagować agresją na przejawy czułości innych osób wobec ich samych.
Mimo to są wrażliwe, zdają sobie sprawę ze swoich słabości, potrafią
się obserwować, oceniać i „same stanowią dla siebie problem.”
MOWA
Mowa dzieci z zespołem Aspergera jest dość charakterystyczna. Dzieci
te wypowiadają się poprawnym gramatycznie językiem, ale mają
problemy z właściwą intonacją, tempem mówienia, oraz poziomem
głośności mowy. Posiadają bardzo bogaty słownik, ale ich wypowiedzi
odbierane są przez słuchaczy jako „mędrkowanie”. Dzieci te
posługują się pedantycznym językiem, nieadekwatnym do swojego
wieku i roli. Pozwolę sobie w tym miejscu przytoczyć przykład podany
w książce „Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej”. Otóż
każde dziecko pięcioletnie zapytane co mu kupić w piekarni,
powiedziałoby zapewne: „Słodkie ciastko”, natomiast dziecko z
zespołem Aspergera może powiedzieć: „ Preferowałbym wyrób
cukierniczy.”
Dzieci te mają trudności w rozumieniu przenośni,
metafor, niektórych żartów słownych. Odbierają je bardzo dosłownie,
dlatego za każdym razem kiedy w wypowiedzi innych pojawi się taki
zwrot, należy dziecku dokładnie wytłumaczyć, co autor chciał przez
to wyrazić. Duży problem sprawia im również czekanie na swoją
kolej, często przerywają rozmowę innym osobom, w celu cytowania
zapamiętanych fragmentów z bajek, książek. Zachowanie takie jest
prawdopodobnie rodzajem zachowań fiksacyjnych, podczas których
dziecko nie zwraca uwagi na głośność swoich wypowiedzi, modulację,
czy tempo mowy.
Często zadają bardzo dużo pytań, nie oczekując na
odpowiedź. W takim momencie ważne jest, aby wyraźnie zaakcentować
konieczność wysłuchania odpowiedzi. Należy stanąć przy dziecku,
poprosić je aby spojrzało na nas i zaznaczyć, że chcemy odpowiedzieć
na pytanie, które przed chwilą zadało. Dajemy w ten sposób jasne i
czytelne zasady dialogu. Kontynuacją tego może być zorganizowanie
zabawy tematycznej, jeśli pytanie dotyczyło takiego tematu. Uczymy w
ten sposób prawidłowego dialogu, który jest bardzo ważny w
nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktów międzyludzkich, oraz tego, że
każde działanie pociąga za sobą konsekwencję. Pamiętajmy o
pochwale, która będzie doskonałą motywacją do wysłuchania odpowiedzi
następnym razem.
PAMIĘĆ I PREFERENCJE
Większa grupa osób z zespołem Aspergera posiada
bardzo dobrą pamięć. Osoby takie zapamiętują nawet najmniejsze
szczegóły, a także daty, wzory, czas wykonywania danej czynności w
dniu poprzednim. Umiejętności te okazują się bardzo pomocne w
czasie zajęć edukacyjnych, ale często zdarza się tak, że przeradzają
się w natręctwa, uniemożliwiając dziecku skupianie się i
przerzucanie uwagi na rzeczy ważne w danym momencie. Ich
zainteresowania skupiają się na tematyce naukowej. Interesują się
historią, geografią, zapamiętują charakterystykę dinozaurów, budowę
zegara, nazwiska sporowców itp. Na bazie tych zainteresowań budowana
jest często przyszłość zawodowa tych osób.
Dzieci te ciągle rywalizują, w swoich działaniach
muszą być zawsze pierwsze, dlatego tak bardzo ważne jest aby przed
każdym zadaniem określać jasne zasady oceny, a także unikać słów
„kto pierwszy” (chyba że chodzi o zawody sportowe).
SCHEMATYCZNE ZACHOWANIE SIĘ
Dziecko z zespołem Aspergera swoim zachowaniem wymusza
podporządkowanie się rytuałom, które dotyczą podejmowanych działań-
ich kolejności, sposobu wykonania, czasu. Dziecko swoją aktywność
ogranicza do realizacji przyzwyczajeń, które skupiają się na tym co
dziecko będzie jadło, o której godzinie ma umyć ręce, zapamiętaniem
trasy spaceru, tylko po to, aby wrócić tą samą drogą.
Niezrealizowanie któregoś z punktów może wywołać u dziecka
dyskomfort psychiczny, płacz, bunt, niepodejmowanie dalszych
aktywności. Jest to działanie destrukcyjne zarówno dla dziecka, jak
i jego otoczenia. Zaburza rozwój wyobraźni, myślenia, rozwijanie
zainteresowań, nawiązywanie kontaktów, a także utrwala i pogłębia
rozwijanie się stereotypowych zachowań. Dlatego należy ustalić z
dzieckiem kolejność wykonywanych działań, czas w jakim dana
aktywność musi zostać zakończona, a także – najważniejsze-
zmotywować dziecko pochwałą i okazaniem radości. Pamiętajmy także
aby wszelkie zmiany wprowadzać stopniowo i z wcześniejszym
uprzedzeniem dziecka.
KONTAKTY SPOŁECZNE
Dziecko z zespołem Aspergera przejawia duże trudności
w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami. Jego charakterystyczna
mowa, zależność od rytuałów, sztywność zachowań, trudność w
rozpoznawaniu potrzeb innych powodują, że nawet jeśli uda się
zainteresować rówieśnika swoją osobą, to bardzo trudno jest
podtrzymać tą znajomość. Również zubożona mimika i ograniczony
wachlarz gestów prowadzą do trudności w odbiorze ich emocji przez
inne osoby, a to z kolei do wykluczenia z grupy rówieśniczej.
Dzieci przeżywając „pustkę rówieśniczą”, uciekają jeszcze bardziej w
świat swoich rytuałów i dziwactw. Najbardziej na tę sytuację są
narażone te dzieci, u których nie zdiagnozowano problemu aż do etapu
pójścia do szkoły. Dzieci szkolne mają doskonałą zdolność do
wyczuwania słabości innych dzieci, które zaczynają być przezywane,
wytykane palcami, poniżane. Dlatego tak ważna jest wczesna diagnoza
dziecka, oraz nauka nazywania uczuć, komunikacji, nawiązywania i
podtrzymywania przyjaźni, a także odpowiednich reakcji w sytuacjach
trudnych społecznie.
Tu pragnę zaprosić Państwa do zakładki „Przyjaciele
Zippiego”, która przedstawia w szczegółowy sposób ideę
Międzynarodowego Programu Zdrowia Psychicznego „Przyjaciele Zippiego”.